Traumaheling2018-12-13T08:28:30+00:00

Traumaheling

Een trauma is een schok, opgelopen door een overweldigende gebeurtenis die te onverwacht, te schokkend of te groot was om te bevatten en te verwerken. Zo’n trauma brengt een enorme hoeveelheid spanning met zich mee, die zich vaak niet direct volledig kan ontladen. Het zenuwstelsel raakt hierdoor overbelast, en omdat de spanning alsnog een uitweg zoekt, kun je last krijgen van allerlei lichamelijke en psychische klachten.

Door plotselinge overweldigende situaties in jouw leven kan je het gevoel hebben dat je vast zit, of constant maar aan het rennen of vechten bent. Zo kennen we allemaal de lichamelijke basisreacties op dreigend gevaar: vechten, vluchten en verstarren. Het zijn onze drie primaire overlevingsmechanismen.

Wanneer we echter ooit zijn blootgesteld aan trauma kunnen deze reacties ook voorkomen wanneer er geen reëel gevaar bestaat. Ons lichaam reageert dan, ook al weten we met ons verstand dat de situatie niet echt gevaarlijk is. Dit kan een hoop energie kosten.

Trauma is geen ziekte, maar opgeslagen energie die vast zit in het lichaam en die met traumaheling op een zachte en langzame manier vrij kan komen. Hierdoor komt er meer levensenergie vrij en voel je je meer verbonden, opgelucht en vrijer.

Lichaamsgerichte traumaheling helpt je bewust te worden van je hulpbronnen die je hebben geholpen overweldigende of onveilige situaties te overleven en die het verwerkingsproces ondersteunen. Je gaat contact maken met de herinnering van het lichaam en door het op een natuurlijke manier ontladen van de opgeslagen spanningen het zelfregulerend vermogen van het lichaam herstellen.

Hoe werkt traumaheling?

Lichaamsgerichte traumaheling is een methode waarbij je met kleine stapjes, in je eigen tempo, de spanning in je lijf gaat ontladen. Hierdoor wordt de impact van het trauma tot hanteerbare proporties teruggedrongen en nemen de symptomen geleidelijk aan af. De therapie richt zich niet zozeer op het trauma zelf, maar vooral op de effecten ervan op jouw lichaam. Dit is vooral prettig als je het trauma niet wilt herbeleven, er niet meer over wilt praten of niet precies weet welk trauma ten grondslag ligt aan je klachten.

Tijdens de therapie volg je wat er in je lichaam gebeurt als je aan de traumatische ervaring terugdenkt. Je kunt meerdere lichamelijke sensaties waarnemen, zoals spierspanning, een versnelde hartslag of ademhaling, kippenvel, pijn en tintelingen. Door deze lichamelijke klachten met het trauma in verband te brengen, wordt duidelijk dat dit de oorzaak ervan is.

Vervolgens gaan we op zoek naar hulpbronnen binnen en buiten jouw lichaam. Zogenoemde ‘interne hulpbronnen’ zijn bijvoorbeeld creativiteit, humor en intelligentie. Externe hulpbronnen zijn onder meer positieve herinneringen, steun van vrienden of huisdieren en plekken waar jij je prettig voelt. Door deze hulpbronnen te activeren, kun je jezelf in een staat van ontspanning brengen en een tegengewicht bieden aan de lichaamssensaties. Ergens in je lichaam bevindt zich namelijk ook een plek waar jij je rust kunt hervinden, van waaruit jij jezelf kunt ontspannen en de vicieuze cirkel kunt doorbreken.