Hooggevoeligheid – van blokkerende naar bevrijdende eigenschappen

Als HSP’er heb je vaak een aantal blokkerende eigenschappen die je echter – als je er bewust van bent – kan transformeren en ombuigen naar bevrijdende eigenschappen. Er zijn veel manieren om dit te doen. Het belangrijkste is dat je een manier kiest die voor jou werkt en er ook de tijd voor neemt. Sommige van deze blokkades draag je al je hele leven mee, dus vergt het wel wat tijd om ze te transformeren. Stap voor stap, op jouw manier en op jouw tempo. Zo kan het bijvoorbeeld heel goed werken als je op je blokkade mediteert of er over gaat schrijven.

potlood-schrijven

Hier zijn ze:

1. Anderen belangrijker vinden dan jezelf → transformeren naar: Zelfliefde

Aangezien je erg empathisch bent en de ander goed aanvoelt, ga je vaak de aandacht op de ander richten om die ander te helpen of te pleasen i.p.v. de aandacht op jezelf te richten. Begin echter steeds met de aandacht op jezelf te richten en de aandacht en liefde die je nu aan een ander geeft, eerst aan jezelf te geven. Je kan er maar werkelijk voor de ander zijn, als je er ook helemaal voor jezelf bent!

2. Te veel waarde hechten aan de mening van anderen → transformeren naar: In je eigen waarheid staan

Dit hangt wat samen met de eerste blokkerende eigenschap. Aangezien jouw aandacht vooral op de ander gericht is, wil je het ook goed doen voor die ander, waardoor je je gaat aanpassen en in allerlei bochten wringen. Dit voelt misschien niet goed voor jou, maar je gaat het toch doen om de goedkeuring van de ander te krijgen.

Wellicht komt dit voort uit je eigen onzekerheid en (faal)angst of je eigen perfectionisme. Ga voor jezelf na vooraleer je iets doet voor een ander of je dan nog wel trouw blijft aan je eigen waarheid. Een vraag die je je hierbij kan stellen, is “Voelt dit nu goed voor mij.” Elk woord in die zin is belangrijk:

  • Voelt: luister naar de signalen van je lichaam. Welke sensaties voel je in je lijf? Voel je spanning, hartkloppingen, koud zweet, verkrampingen, … of voel je net rust, ruimte, ontspanning, warmte, stroming, …
  • Dit: hetgene wat je van plan bent om te doen of te laten voor de ander.
  • Nu: op dit moment, in het hier en nu.
  • Goed: klopt het, geeft het jou een goed gevoel, een gevoel van blijdschap, vreugde, plezier. Geeft het jou energie of kost het je vooral energie.
  • Voor mij: de aandacht op jezelf gericht, luister naar de signalen van je hoofd, hart, buik en ziel.


3. Te kritisch zijn voor jezelf 
→ transformeren naar: Jezelf met compassie en mededogen benaderen

Jouw perfectionisme en het gevoel het (te) goed te moeten doen, zorgen er vaak voor dat je erg kritisch naar jezelf toe bent. Ook jouw innerlijke criticus haalt je dikwijls naar beneden met boodschappen zoals “ik ben niet om van te houden”, “ik ben niet goed genoeg”, “ik ben niets waard”,… Probeer je perfectionisme wat te milderen door jezelf toe te staan fouten te mogen maken. Want uit fouten leer je en dan hoef je niet zo streng te zijn voor jezelf. Merk je innerlijke criticus op, maar ga er niet in mee. Je kan zeggen “ik hoor je, en ik doe het op mijn manier. Ik ben goed zoals ik ben, met alles wat er is en ook niet is”. Wees met andere woorden mild naar jezelf toe. Benader jezelf vol mededogen en compassie. Net zoals je een ander ook zou benaderen.


4. Niet goed luisteren naar je eigen grenzen 
→ transformeren naar: Luisteren naar de signalen van je lichaam

Door jezelf weg te cijferen voor anderen en alles perfect te willen doen, loop je jezelf voorbij. Je schiet in de doe-modus en gaat over je eigen grenzen. Leer luisteren naar de signalen van je lichaam. Want je lijf weet het wel, wat goed is voor jou en wat niet. In plaats van te hollen en te versnellen, ga vertragen. Neem wat meer tijd, rust en ruimte voor jezelf zodat je ook beter aanvoelt wanneer je over je eigen grenzen gaat en je jezelf dient te reguleren. Uiteindelijk voel je die grenzen beter aan waardoor je ze ook kan gaan respecteren en je dus niet meer overprikkeld of overweldigd geraakt.


5. Verwachten dat anderen je aanvoelen 
→ transformeren naar: Helder jouw behoeften en verlangens aangeven

Net door jouw grote empathie verwacht je dat anderen ook empatisch zijn. Niet iedereen kan echter zomaar aanvoelen wat jij nodig hebt. Spreek helder en duidelijk uit wat jouw behoeften, verlangens en verwachtingen zijn naar de ander toe zonder te verwachten dat de ander daar aan hoeft tegemoet te komen. Want anders geraak je enkel teleurgesteld wanneer de ander er – om welke reden dan ook – niet aan kan voldoen.

Extra tips van enkele bevriende coaches en therapeuten

Hoe ga je om met energielekken? Hoe kan je omgaan met overprikkeling? Hoe pik je de signalen sneller op dat je over jouw grenzen aan het gaan bent? Wat kun je op het moment zelf doen om in te grijpen? Wat kun je doen om jezelf terug te reguleren?

Klaartje Ascoop

Het idee ontstond om op de wei – het ging over paardencoaching – een soort van anker voor jezelf te plaatsen dat een soort van mentale luie stoel representeert. Een plaats waar je letterlijk naartoe kan gaan om je voeten te aarden, bewust te ademen, je handen even op je rug te plaatsen,… iets wat je weer in de lege ruimte brengt. Door zo’n anker te plaatsen (kan ook in je woonruimte) en daar af en toe eens langs te gaan, creëer je letterlijk een plek waar je jezelf kan scannen en je bewust kan worden van je lichaam, als toegangspoort naar jouw emoties, zenuwbanen etc…

Veerle Schoetens

Om rechtstreeks toegang te krijgen tot dit soort antwoorden, die jouw intuïtie wel kent, maar jij daarvoor nog niet, en je je intuïtie niet altijd goed hoort (die fluistert meestal en het is ook dat signaal dat je tijdig wil opvangen ;-)) kan het via schrijven wel binnen komen, je zet dan als het ware je ‘kanaal’ open met de oplossingen. Gewoon beginnen schrijven, tot je het weet, of je er een heel goed gevoel bij krijgt. Alle wijsheid zit in je, kwestie van de vertaalslag te maken en het op te pikken en te horen/vertalen. Schrijven kan een fantastische manier zijn.

Daphne Wens

Ik herken het en ‘t is bij mij met perioden erger en soms lukt het volledig. Ik ben ook iemand die het onbewuste dan naar bewustzijn schrijft: reflectie vanwaar die over-/hooggevoeligheid.
Ik ga dan vertragen – en soms letterlijk stoppen op ‘t moment dat het gebeurde of achteraf – en zien wat er echt in me leeft. Bij mij helpt concreet zijn en blijven schrijven over mijn gevoel. Dat vertragen doe ik dan meestal in de natuur of met dans of yoga, gaan aarden, heel bewust terug in mijn lijf zakken, je lijf terug voelen, de achterkant van je lichaam activeren en hielen en voeten voelen. Van hieruit weer schrijven – of mediteren – bewust vragen wat heeft dit je te vertellen.
Op het moment dat je overprikkeling zou voelen, bewust terug naar je kern gaan: je navel en bekken, diepe buikademhaling, polsen onder koud water, en schudden met polsen en enkels, je staartbeentje warm wrijven, op dat moment meer in je lijf komen. En zo heb ik een doosje vol kleine dingen.

En nu?

De bovenstaande tips kunnen je helpen om jouw HSP eigenschappen als bevrijdend te zien. Voor meer tools, tips & tricks kan je bij mij terecht via individuele sessies of groepsworkshops.

Heb je vooral nood aan rust, ruimte en vertragen. Wil je jouw lichaam meer leren voelen en de vaak subtiele signalen leren opvangen, kom dan mee mediteren op woensdagavond.

Jij hebt de sleutel in handen om jezelf te bevrijden. Ik help je graag mee op weg.

man-meditatie

2018-01-30T10:04:30+00:00

Leave A Comment