Hooggevoeligheid: van valkuil naar kracht

Afgelopen zaterdag was het weer zover. Het moment om boodschappen te doen. Voor veel mensen een evidentie. Voor hooggevoeligen – zoals mezelf – niet echt. Het is dikwijls een uitdaging om goed bij mezelf te blijven en niet overprikkeld of overspoeld te worden door de omgeving waardoor mijn energiepeil keldert en ik mezelf een stukje verlies.

Mijn energie was op voor ik er zelf erg in had. Hierdoor was ik minder in verbinding met mezelf en met mijn partner. Dit triggert hem dan weer waardoor hij eveneens uit verbinding gaat en het heel lastig wordt om de verbinding terug te vinden.

Mijn partner heeft het vaak al eerder dan ikzelf door wanneer ik over mijn grenzen ga en het risico loop uitgeput te raken. Ik besef het soms pas wanneer ik er middenin zit of achteraf als ik op de situatie terug kan reflecteren. Zo merk ik dus te laat wanneer ik over mijn grenzen ben gegaan en ik geen energie meer heb. Het lukt me dan wel om me terug te reguleren, maar dan is “de schade” (uit verbinding) al gebeurd en vergt het een lang gesprek en nog wel wat meer om terug de verbinding met mijn partner aan te kunnen gaan.

Wat is hooggevoeligheid?

Hooggevoelig zijn – ook wel hoogsensitief of HSP (highly sensitive person) genoemd – is een karaktereigenschap, geen ziekte of stoornis. Het betekent gewoon dat je fijngevoeliger bent dan het gros van de mensen. Jouw zenuwstelsel werkt namelijk intenser waardoor je gevoeliger bent. Het maakt als het ware overuren waardoor je snel overprikkeld of overweldigd wordt.

Ongeveer 20% van de bevolking blijkt hooggevoelig te zijn. Vaak is het aangeboren en genetisch bepaald. Soms kan het extra versterkt worden door jouw opvoeding, de omgeving of een traumatische gebeurtenis.

Je bent inwendig gevoeliger voor emoties, pijn, genot en andere geestelijke en lichamelijke gewaarwordingen. Extern gezien heb je extra gevoelige zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven, tastzin) waardoor je gevoeliger bent voor visuele indrukken (vb. licht en donker), geluiden, geuren, smaken en tactiele stimuli (vb. aanrakingen).

Daarnaast ga je vaak ook meer indrukken in je opnemen. Je scant als het ware jouw omgeving om na te gaan of het veilig is waardoor je je meer bewust bent van de details en mogelijke scenario’s die een omgeving met zich meebrengt. Zo ben je meer alert op mogelijke gevaren en ben je geneigd tot het overdenken en inschatten van situaties.

Enkele kenmerken van hooggevoeligheid

Hieronder vind je enkele kenmerken van hooggevoeligheid. Er zijn er nog meer, dit is geen exhaustieve lijst. Misschien herken je jezelf in een of meerdere van deze kenmerken?

  • Je bent je bewust van subtiele signalen in de omgeving.
  • Je wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen.
  • Tijdens drukke dagen heb je meer behoefte om je terug te trekken.
  • Je raakt gemakkelijk overvoerd door zaken als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
  • Je hebt een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
  • Je doet erg je best om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt of dat je iets vergeet.
  • Je voelt je ongemakkelijk als er veel om jou heen gebeurt.
  • Erge honger heeft een sterke invloed op jouw concentratievermogen of humeur.
  • Je hebt gevoel voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken, geniet ervan en kan er diep door geroerd raken.

Bron: Wikipedia

Als je wilt weten of ook jij hooggevoelig bent, dan kun je de zelftest doen op de website van HSP Vlaanderen.

Hooggevoeligheid als kracht inzetten

Als hooggevoelig persoon word je door jouw omgeving – familie, vrienden, collega’s, … – wellicht als verlegen en geremd beschouwd. Ze vinden je wat afstandelijk, wat weinig assertief en minder sociaal. Dit is eigenlijk het gevolg van een noodzakelijke aanpassing aan jouw aangeboren hooggevoeligheid waardoor je voorzichtiger met jezelf en jouw omgeving dient om te gaan.

Zelf beschouw je jouw hoogsensitiviteit misschien eerder als een last dan een lust. Het feit dat je gevoeliger bent dan de meeste mensen en jouw zenuwstelsel overuren draait, zorgt ervoor dat je makkelijker overprikkeld en overweldigd raakt dan iemand zonder hooggevoeligheid.

Je kan jouw hooggevoeligheid echter ook als een kracht inzetten in jouw leven. Het betekent namelijk dat je een groot empathisch vermogen hebt en dat je in een rustige omgeving informatie beter dan gemiddeld in je kan opnemen waardoor je meer oog hebt voor details en nuances. Als je je bewust bent van jouw hoogsensitiviteit, kan je jouw levensstijl daarop aanpassen waardoor je dit als een positieve kwaliteit en een kracht kan inzetten in jouw dagelijks leven.

Bovendien heb je als hooggevoelige persoon een aantal kwaliteiten die je extra in de verf kan zetten, zowel in je privéleven als op werkgebied. Je bent gewetensvol, nauwkeurig, plichtsgetrouw, loyaal, precies, stipt, zorgvuldig, gericht op kwaliteit en met een hoog inzicht in mensen en processen.

Enkele tips & tricks om hooggevoeligheid als krachtbron in te zetten

Creëer een voedend ochtendritueel:

  • mediteer
  • doe yoga of stretch oefeningen
  • zet je dagintentie
  • nuttig een gezond en voedzaam ontbijt
  • neem een verkwikkende douche

Neem voldoende rust:

  • slaap genoeg
  • plan rustmomenten en pauzes in tijdens de dag
  • doe een powernap

Plan me-time momenten in:

  • zorg dat je tijd voor jezelf maakt om te herbronnen en overprikkeling te vermijden
  • maak een wandeling in de natuur: tuin, park, bos, hei, strand
  • lees een ontspannen boek
  • luister rustgevende muziek

Vermijd drukke omgevingen:

  • probeer zoveel mogelijk drukte en grote groepen mensen te vermijden
  • enkele voorbeelden:drukke steden, festivals, files, drukke (winkel)straten of (winkel)centra

Wees je bewust van jouw lichaam:

  • volg je ademhaling
  • adem wat dieper en voller
  • scan je lichaam van top tot teen en beschrijf de aanwezige sensaties
  • voel je voeten op de grond

Vind een goede balans tussen jouw perfectionisme en jouw creativiteit:

  • maak fouten
  • bewaak je grenzen
  • laat de mening van anderen los
  • ga iets creatiefs doen zoals schrijven, tekenen of zingen

Pas je mindset aan aan wie je wil zijn:

  • breng oude (belemmerende) overtuigingen, minderwaardigheidsgevoelens, weerstanden en blokkades in beeld
  • werk hieraan door middel van coaching of therapie
  • probeer meer te voelen i.p.v. te denken
  • stap uit je comfortzone en probeer eens iets nieuws

Wat kan jij nu doen?

  • Herken je jezelf in deze blog?
  • Ben jij in mindere of meerdere mate hooggevoelig?
  • Weet je niet altijd goed hoe ermee om te gaan?
  • Zie je het eerder als een last dan een lust?

Weet dan dat je hier samen met mij aan kan werken. Door middel van technieken uit het innerlijk kindwerk, opstellingen en traumaheling leer ik je ondermeer jouw behoeften te uiten, jouw grenzen te stellen en jezelf te reguleren.

Aangezien ik ervaringsdeskundige ben, heb ik heel wat tips & tricks en technieken die ik je kan aanleren waardoor je jouw hooggevoeligheid als kracht kan inzetten in plaats van als valkuil te zien.

En ja, zoals je in het begin van de blog hebt gelezen, raak ook ik nog wel eens overprikkeld en overweldigd. Het blijft een constant aandachtspunt en vergt wel wat bewustzijn hierop, maar wees gerust, je kan stap voor stap hiermee samen met mij aan de slag gaan zodat jouw hooggevoeligheid een kracht wordt.

 

Maak een afspraak
2017-10-30T15:35:19+00:00

Leave A Comment